maandag 5 december 2011

Vis in de oven

Oke... Ik raak normaal nooit vis aan. Ik weet niet, ik voel me er gewoon niet goed bij, maar goed. Vandaag moest ik het aanraken. Mama had alle ingrediënten klaargezet en was met papa boodschappen gaan doen.
Ik mocht de vis in de oven doen. Het is vrij simpel eigenlijk. Ik heb geen kruiden of wat dan ook gebruikt. Ik hou het liever simpel bij vis. In combinatie met aardappels en groenten vind ik het heerlijk. Vooral als ik het klaarmaak in de oven, en niet frituur. Ik ben niet zo'n fan van gefrituurd vis. Een uitzondering is een broodje kibbeling uiteraard :)

Without further ado:

Benodigdheden: (voor 4 of 3 personen)
3 vissen (ik had in dit geval dorade vis)
3 middelgrote aardappelen
2 tomaten
1 rode puntpaprika
zout
citroenschijven
(optioneel) 1 ui (ik gruwel van rauwe uien, ik raak het ook nooit aan dus daarom heb ik ze in dit recept er niet bij toegevoegd)
zonnebloemolie

Bereiding:
  • De oven aanzetten op 250 graden Celsius (zodat het straks goed warm is.)
  • De vissen schoonmaken. (Haha, mama had dat al gelukkig gedaan voor mij! :D)
  • De aardappels schillen en dan in schijven snijden.
  • De tomaten in vier partjes snijden, vervolgens je rode puntpaprika in middelgrote stukjes snijden. Citroen in dunne schijfjes snijden.
  • Voordat je alles in je bakplaat zet, giet je een beetje zonnebloemolie. Dat verdeel je over de hele plaat. Vervolgens ga je alle aardappelschijven mooi verdelen over je bakplaat. Daarop zet je je vissen.
    En je verdeelt de rest van je ingrediënten (tomaten, puntpaprika, citroen, ui) over de hele plaat.
  • Zout erover heen strooien!
  • In de oven op 250 graden Celsius... 
  • Halverwege draai je even de vissen om, zodat ze aan beide kanten goed gebakken zijn.
  • Haal je gerecht uit de oven wanneer de aardappelen knapperig zijn en je vis goed doorbakken is. (Het moet niet te rauw zijn, maar het moet ook niet uit elkaar vallen.)

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

A. Cetin zei

Gebruik je geen boter voor op de vis?

Ziet erg erg lekker en kleurrijk uit !

Emine zei

Hoihoiiii!

Nee, ik gebruik nooit boter bij de vis. Ik hou niet van dat 'vettige' smaak, vandaar.
(één v/d redenen dat ik rood vlees niet kan eten)