zondag 25 december 2011

Basisrecept vlaaibodem

Hallo allemaal!

Ik ben van plan deze week banoffee pie te maken. Ik heb vandaag ook alle benodigdheden in de winkel gehaald (met uitzondering van de sweet condensed milk.) Maar ik wil het over iets anders hebben.

Ik heb vandaag gegoogled naar een recept voor een vlaaibodem en ik kwam dit recept tegen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik wil het binnenkort zeker proberen! (De link is hier.)

basisrecept echte Limburgse vlaai van gistdeeg



Benodigdheden:
200 gram bloem
snufje zout
20 gram verse gist
15 gram boter
2 eetlepels olijfolie
1 deciliter (=100 ml) melk
2 eetlepels (basterd)suiker
1 eidooier


Bereidingswijze:
  • Maak de melk lauw (niet heet!) en los de gist erin op
  • Doe het zout onderin een kom en zeef de bloem erboven
  • Maak een kuiltje in de bloem en voeg boter, suiker, olie en eidooier erbij
  • Schenk het gist/melk-mengsel erbij
  • Kneed het geheel tot een glad, soepel en luchtig deeg met behulp van een keukenmachine / mixer met deeghaken
  • Kneed het deeg dan nog even goed door met de hand op een met bloem bestoven werkblad. Plakt het erg aan de handen, voeg dan nog wat bloem toe
  • Zet het deeg afgedekt op een warme plaats om te rijzen, max. 30 minuten
  • Na het rijzen opnieuw kneden en uitrollen tot de hele vlaaibodem bedekt kan worden (in dit geval ongeveer 32 centimeter)
  • Bekleed de vorm met het deeg. Het deeg dat over de bodem uitsteekt er met de deegroller afhalen
  • Prik het deeg hier en daar in met een vork
  • Breng nu de vulling aan. Het lekkerst is vers fruit, bijvoorbeeld aardbeien, kersen, pruimen, abrikozen, (kruis)bessen, appels of peren
  • Dek de vlaai eventueel af met deeg of een deegraster
  • Bak de vlaai
  • De vlaai kan afgemaakt worden met slagroom



Succes!

Geen opmerkingen: